مصرف حداقل دو بار نوشابه در هفته خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را دو برابر می کند.
به گزارش لقمه از ایانا،با این که سرطان لوزالمعده بسیار به ندرت اتفاق می افتد اما جزو کشنده ترین انواع سرطان است و پنج درصد افرادی که به آن مبتلا می شوند، ظرف پنج سال می میرند.
طبق بررسی دکتر مارک پریرا در دانشگاه مینه سوتا، افرادی که به طور منظم نوشابه (نوشابه های گازدار حاوی قند) می نوشند، وضعیت تندرستی مطلوبی نخواهند داشت اما تاثیر مصرف نوشابه بر این سرطان بسیار خاص است. وجود مقدار زیاد قند در نوشابه های گازدار سطح انسولین خون را بالا می برد که این قضیه در افزایش سلولهای سرطان لوزالمعده نقش دارد.
در این تحقیق وضع سلامت 60 هزار و 524 زن و مرد سنگاپوری و چینی طی 14 سال بررسی شد. طی این مدت 140 مورد ابتلا به سرطان لوزالمعده مشاهده شد. آنها که دو بار یا بیشتر (متوسط پنج بار) در هفته نوشابه خورده بودند، 87 درصد بیشتر از کسانی که نمی خوردند در معرض این خطر قرار داشتند. ضمنا هیچ رابطه ای بین مصرف آبمیوه و این سرطان پیدا نشد.
محققان می گویند: سنگاپور کشوری مرفه است که سطح ارایه خدمات درمانی آن بسیار بالا است. سرگرمی مردم جز خوردن و خریدن چیزی نیست. بنابراین یافته های این تحقیق را می توان به کشورهای غربی تعمیم داد.
البته برخی محققان معتقدند یافته های این تحقیق را به علت تعداد اندک موارد ابتلا به سرطان مذکور نبایستی جدی گرفت و نمی توان قاطعانه همه چیز را به پای مصرف نوشابه نوشت، چون در این تحقیق مصرف نوشابه در کنار دیگر عوامل زیان آور مانند مصرف گوشت قرمز و استعمال دخانیات بررسی شده است.
اما دکتر پریرا خاطرنشان می سازد این یافته ها در افراد غیرسیگاری با توجه به در نظر گرفتن دیگر عادات تغذیه نتایج مشابهی نشان می دهد.